آشنایی با ایدز، درمان و راه های انتقال ایدز
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

آشنایی با بیماری اچ ای وی یا ایدز

HIV (ویروس اچ ای وی یا نقص ایمنی بدن انسان) یک ویروس است که به سلول های سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند و توانایی بدن برای مبارزه با عفونت ها و بیماری های روزمره را تضعیف می کند. ایدز (سندرم کمبود ایمنی) نامی است که برای توصیف عفونت های خطرناک و بیماری هایی که در اثر ویروس HIV ایجاد می شوند و سیستم ایمنی به شدت تضعیف می شود، استفاده می شود.

- در حالی که ایدز نمی تواند از یک نفر به دیگری انتقال یابد، ویروس HIV می تواند.
- در حال حاضر هیچ درمانی برای ایدز وجود ندارد، اما داروهایی وجود دارد که باعث افزایش طول عمر و سلامت می شود.
- با تشخیص زودهنگام و درمان های موثر، اکثر افراد مبتلا به ایدز دچار بیماری ایدز ایجاد نخواهند شد و عمر مفید طبیعی خود را حفظ خواهند کرد.

علائم عفونت ایدز یا اچ ای وی چیست؟

علائم عفونت ایدز چیست

اکثر افراد مبتلا به بیماری به مدت 2-6 هفته پس از عفونت ایدز دچار علائم آنفولانزا ( این مقاله را بخوانید: آنفولانزا | علائم، درمان و واکسن آنفولانزا) می شوند که یک یا دو هفته طول می کشد. پس از این که نشانه ها ناپدید شدند، ایدز سال ها علائمی ایجاد نمی کند، هرچند ویروس همچنان به آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن ادامه می دهد. این به این معنی است که بسیاری از افراد مبتلا به ایدز نمیدانند که آلوده شده اند. هر کسی که فکر می کند ایدز دارد باید آزمایش انجام دهد. به گروههای خاصی از افراد توصیه می شود به طور منظم آزمایش انجام دهند زیرا در معرض خطر هستند این افراد عبارتند از:

  • مردان دارای رابطه جنسی با مردان
  • سیاه های آفریقایی علاقه مند به جنس مخالف
  • افرادی که سوزن، سرنگ یا سایر تجهیزات تزریقی را به صورت مشترک استفاده می کنند.

راه های انتقال بیماری ایدز چیست؟

علت ابتلا به ایدز

HIV در مایعات بدن فرد آلوده یافت می شود. این شامل مایع منی، مایع واژینال و مقعد، خون و شیر مادر است. این ویروس شکننده است و برای مدت طولانی در خارج از بدن زنده نمی ماند. HIV نمی تواند از طریق عرق، ادرار یا بزاق یا بوس کردن انتقال یابد.

- شایعترین روش ابتلا به ایدز در انگلستان، داشتن رابطه جنسی مقعدی و واژینال بدون کاندوم است. راه های دیگر ابتلا به ایدز عبارتند از:

  • به اشتراک گذاری سوزن ها، سرنگ ها یا سایر تجهیزات تزریقی
  • انتقال از مادر به نوزاد در دوران بارداری، تولد یا تغذیه با شیر مادر
  • احتمال ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی دهانی بسیار کم است و به بسیاری از چیزها بستگی دارد.

چگونه بفهمیم ایدز گرفتیم؟

اگر فکر می کنید ممکن است در معرض ابتلا به ایدز قرار داشته باشید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. تنها راه برای فهمیدن اینکه آیا مبتلا به ایدز هستید یا خیر آزمایش ایدز است. این آزمایش شامل آزمایش نمونه ای از خون یا بزاق برای بررسی علائم عفونت است.

توجه داشته باشید:

  • داروهای اورژانسی ضد ایدز به نام پروفیلاکیس (PEP)، اگر تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس مصرف شوند موثر هستند و از انتقال عفونت جلوگیری می کنند. 
  • تشخیص زودتر به معنی شروع زودتر درمان است، که می تواند شانس کنترل ویروس را افزایش دهد و احتمال انتقال ویروس به دیگران را کاهش دهد
  • آزمایشات ایدز باید 1-3 ماه پس از قرار گرفتن در معرض عفونت ایدز تکرار شوند، اما نباید این مدت طولانی منتظر بمانید و باید به فکر درمان باشید.
  • کلینیک ها ممکن است آزمایش خون انگشتی ارائه دهند که می تواند در عرض چند دقیقه به شما نتیجه بدهد، اما ممکن است چند روز طول بکشد تا نتایج آزمایش ایدز دقیق تر اعلام شود.
  • کیت های تست خانگی نیز در دسترس است که می توانید به صورت آنلاین یا از داروخانه ها خریداری کنید- بسته به نوع آزمونی که استفاده می کنید، نتیجه شما در چند دقیقه یا چند روز در دسترس خواهد بود.

- اگر اولین آزمایش نشان دهد مبتلا به ایدز هستید، باید آزمایش خون برای تأیید نتیجه انجام دهید.

- اگر نتیجه مثبت باشد، باید برای آزمایش های بیشتر و بحث در مورد گزینه های درمان خود، به کلینیک پزشکی ویژه مراجعه کنید.

درمان ایدز

درمان ایدز چگونه است

- داروهای ضد رتروویروسی برای درمان ایدز استفاده می شود. آنها از تکرار ویروس در بدن جلوگیری می کنند و اجازه می دهند سیستم ایمنی بدن خود را ترمیم کند و از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

- این قرص ها را باید هر روز مصرف کنید.

- ایدز قادر است به آسانی به دارو ایدز مقاومت نشان دهد، اما مصرف ترکیبی از داروهای مختلف باعث می شود که این احتمال بسیار کمتر شود.

- اکثر افراد مبتلا به ایدز ترکیبی از داروها را مصرف می کنند – بهتر است داروها را طبق روشی که پزشک توصیه کرده است مصرف کنید.

- هدف از درمان ایدز این است که ویروسی غیر قابل کشف داشته باشید. این به این معنی است که سطح ویروس HIV در بدن شما به اندازه کافی پایین بیاید به گونه ای که توسط آزمایش تشخیص داده نشود.

قرص اورژانسی ایدز

اگر فردی گمان می‌کند در عرض ۷۲ ساعت گذشته (سه روز)، در معرض ابتلا به اچ‌آی‌وی قرار داشته است می‌تواند از قرص‌های پیشگیری از اچ‌آی‌وی استفاده کند. داروهای پیشگیری پس از قرار گرفتن در معرض عامل بیماری‌زا را در ادامه فهرست کرده‌ایم:

post-exposure prophylaxis) :pep) داروهایی هستند که ممکن است مانع از ابتلای فرد به اچ‌آی‌وی شوند. در صورتی که در مواجهه با ویروس اچ‌آی‌وی قرار گرفته‌اید باید بدون فوت وقت تحت درمان قرار بگیرید.

pep درمانی پرزحمت است که چهار هفته (۲۸ روزِ‌ کامل) طول می‌کشد. این درمان می‌تواند با اثرات جانبی ناخوشایندی چون اسهال، تهوع و سردرد همراه باشد.

اگر آزمایش اچ‌آی‌وی مثبت باشد، انجام آزمایش‌های منظم خون ضروری است تا بتوان پیش از شروع درمان پیشرفت ویروس را بررسی کرد. درمان با هدف کاهش سطح اچ‌آی‌وی در خون طراحی می‌شود که فواید زیادی دارد.

 با داشتن ایدز چگونه زندگی کنیم؟

اگر ایدز دارید، درمان موثر ایدز و کاهش ویروس، خطر انتقال ویروس به دیگران را کاهش می دهد. همچنین باید:

  • ورزش منظم انجام دهید
  • رژیم سالم داشته باشید
  • سیگار نکشید
  • سالانه واکسن آنفلوآنزا بزنید تا خطر ابتلا به بیماری های جدی کاهش یابد.

بدون درمان، سیستم ایمنی بدن به شدت آسیب دیده و بیماری های تهدید کننده حیاتی مانند سرطان و عفونت های شدید می توانند رخ دهند. خانم های باردار مبتلا به ایدز باید به فکر درمان و مراقبت های پزشکی باشند تا ویروس به جنین منتقل نشود. (بخوانید: ایدز و بارداری)

جلوگیری از مبتلا شدن به ایدز

جلوگیری از مبتلا شدن به ایدز

  1. هر کسی که رابطه جنسی بدون کاندوم داشته باشد یا سوزن تزریق مشترک داشته باشد، در معرض خطر ابتلا به ویروس HIV قرار دارد.
  2. بهترین راه برای جلوگیری از ایدز، استفاده از کاندوم برای رابطه جنسی و به اشتراک نگذاشتن سوزن یا سایر تجهیزات تزریقی، از جمله سرنگ ها می باشد.
  3. دانستن وضعیت ویروس HIV و شریک زندگی بسیار مهم است.
  4. برای افرادی که مبتلا به ایدز هستند، درمان موثر ایدز، خطر انتقال ویروس به دیگران را کاهش می دهد.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: ایدز اوما





:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 شهريور 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: